Подкаст – интересни въпроси и отговори от Д-р Красимирова

Какви са най-честите причини човек да има нужда от диетолог?

В България Диетологията все още е непозната медицинска специалност,аз често казвам,че е „екзотика“ по нашите ширини. Често хората я свързват с външен вид, със стремеж за красиво. Но моите пациенти знаят, че Диетологията не е само това! Диетологията е здраве, а здравият човек е и красив. Медицината на XXI в. е превенция и профилактика, а не лечение на вече болни хора.

 

Какви са разликите между това фитнес инструктор да ти изготви хранителен режим и това диетолог да ти го изготви?

Любимата ми тема 😊 Често питам пациентите „Имате ли кола?“,  а те учудено “ –Да“! „А когато се развали нещо, напр двигателят блокира, къде отивате – в месарския магазин, в салон за красота, при фризьор ли я карате? НЕ! А тогава защо доверявате здравето си на фитнес интструктор.Д обре е всеки да работи това което разбира и да е положилил достатъчно усиля за това . Не мисля , че едномесечен курс може да бъде преравнен с 6 год медицина, 4 год диетологияА аз смятам , че в моята сфера съм полезна на пациентите си Любимата ми тема 😊Често питам пациентите „Имате ли кола?“, а те учудено “ –Да“! „А когато се развали нещо, напр двигателят блокира, къде отивате – в месарския магазин, в салон за красота, при фризьор ли я карате? НЕ! А тогава защо доверявате здравето си на фитнес интструктор. Добре е всеки да работи това което разбира и да е положилил достатъчно усиля за това. Не мисля, че едномесечен курс може да бъде преравнен с 6 год медицина, 4 год диетология. А аз смятам , че в моята сфера съм полезна на пациентите с.

 

Каква е най-често допусканата грешка, която правят хората, опитвайки се да свалят излишни килограми?

Грешката с главно „Г“ се нарича ДИЕТА. Знаете ли, че отскоро в Световното Диетологично Дружество хората се делят на „диетици“ – т.е. спазващи диета и нормални. Диетите единствено забавят метаболизма.И когато човек подлагащ се 10 години диети дойде при мен,често чувам „Няма да повярвате,но все съм на диети и все съм дебела!“. Как да не вярвам, това е физиология.

 

До колко е важна генетиката за сваляне на килограми?

Гените са пушката, храненето и начинът ни на живот са куршумите.Пушка без куршуми не стреля, нали?! Така че, всичко освен нашите собствени осъзнати ежедневни избори, са чисто и проосто оправдания.

 

[въпрос от последовател] Искам да сваля килограми, но не знам откъде да започна, а не мога да си позволя услугите на диетолог или фитнес инструктор. Какви са стъпките, които мога да предприема сама?

Яжте редовно – т.е. 3 пъти дневно. Нито сме коне да се храним веднъж на ден, с цел детокс, нито бебета – на 6-7 кратни хранения, пийте вода, поне 2 л. дневно. Яжте хляб, но сбит и черен, тежък хляб.Яжте с удоволствие, вкусна храна.

Всичко друго са митове – не можело пържено, грамажи, калории…Нали не мислите, че човешкият организъм е толкова елементарна машина. Зареждаш 2000 ккал, изгаряш 2100 – отслабнал си . Храната е вредна, когато е стрес и извънредни усилия. Често казвам, че най- важният ни орган е душата. Гледайте си я и й угаждайте.

 

Какво представлява „йо-йо“ ефектът и как да се предпазим от него?

Ще Ви разкажа един нов експеримент. Две групи мишки – едните ядат всичко, а другите 4 дни, запомнете само 4 дни, са на диети. На 5 тия ден двете групи ядат всичко. Наваксват мишките от едната група сваленото си тегло. Две седмици всички мишки се хранят абсолютно еднакво и с всичко. И познайте! Мишките- диетици качват 40 % повече и запазват качените кг идната година.

Отговорихте си, нали?

Гладът води до складиране на мазнини и то не защото тялото ни отмъщава, а за да ни брани и съхрани живота, това е неговата висша цел. Иначе от детоксикации, пречиствания и разтоварване да сме затрили човешкия род.

Увеличава СЕ риска от преждевременна смърт и сърдечна недостатъчност. хората,чието тегло варира силно – познато като циклене в теглото или йо-йо ефект – имат като цяло по-високо ниво на смъртност и два пъти по-висок от нормата риск от сърдечна недостатъчност. Тези изследвания са независими от сърдечно-съдовите рискови фактори и си остават валидни,независимо дали човекът е слаб или дебел..щ Вредата от йо-йо диетата може да е равносилна на риска да останеш дебел. По подобен начин изследване на здравето на студенти от Харвард показва,че хората,които губят и наддават поне 11 паунда(около 5кг) от теглото си за едно десетилетие,не живеят дълго,колкото тези,които поддържат стабилно тегло. Променя се формата на тялото. Хората с йо-йо ефект от диетата,които си възвръщат теглото,си връщат теглото предимно в коремната област. Този пит трупане на мазнини увеличава риска от сърдечна недостатъчност. Други документирани странични ефекти включват главоболие, нередовен менструален цикъл, суха кожа, умора и загуба на коса.

 

Колко са важни калориите за излишните килограми? Достатъчно ли е да съблюдаваме калорием дефицит или трябва да вземем и други фактори предвид?

Стара теоря е , че когато приетите калории са по-малко от изразходените калории, тялото ни преминава в калориен дефицит (недостиг на калории) и започва да губи тегло.ИМА два основни лагера. В първия лагер са привържениците на калорийния дефицит, според тях това е единственият начин за сваляне на излишните килограми и вида на приетата храна няма значение.

ЗВУЧИ ЛЕСНО, НАЛИ?

Във втория лагер се намират привържениците на ограничителните диети за отслабване-нисковъглехидратната диета (НВД), високомазнинно – нисковъглехидратната диета (ВМ-НВД), наричана още кетогенна диета (КД) и високопротеиновата диета (ВПД), позната още като диетата на Дюкан. ТУК отхвърлят калорийния дефицит като начин за отслабване и твърдят, че не всички калории са еднакви и вида на приетата храна играе основна роля при свалянето на килограмите.

Истината е, че човешкото тяло е една изключително сложна система, СЛАВА БОГУ, с множество защитни и адаптационни механизми с една основна цел – самосъхранение. КОЛКОТО ПОВЕЧЕ нападаме организма, то той толкова повече се защитава .

И ПОМНЕТЕ – НЕ МОЖЕМ ДА СМЕ ПО-УМНИ ОТ ПРИРОДАТА!

 

Какво прави закуската толкова противоречива тема? Като специалист, смятате ли, че е нездравословно човек да пропуска закуска? Един от най-популярните митове за хранене е периодичното гладуване (фастингът). За какво трябва да внимава човек, решил да практикува този вид хранене?

Вие случайно или не, все ми задавате „ любимите „ теми“. Естествено, че трябва да ядем редовно. 3 пъти дневно, иначе пестим. Простичко е. Метаболизмът е ключът за палатката. Бърз ли е? – ядем и сме слаби. Нали знаете женската мечта – да ядеш и да не качваш.

Помислихте ли си, че е свързана с мъже? Метаболизмът е огън. Сложи дърва в 16 ч на едно огнище и искай огънят да те стопли до 16 ч на идния ден…Невъзможно, нали? Е? Фастинг е модерната дума за трупане на запасни мазнини и то около корема – висцерална мастна тъкан с висок СС риск .НПУ – Лишаването от храна или недояждането активира невропептид – това е химикал произведен от мозъка,отключващ импулс да ядем въглехидрати – сладки вафли, бонбони, плодове по 1 кг,КОКА кола, сладко капучино …

Обичайно след края на поредна диета, детокс или пропуснато хранене следва въглехидратно тъпчене – не е липса на воля-биологичен вик е „нахрани ме, аз ще го запазя“. НПУ се активира след всеки период на гладуване, включително през нощта, от вечеря до закуска. Нивата са най-високи сутрин, заради нощното гладуване, нощем запасите от черния дроб са изчерпани и се нуждаят от допълване. Ако пропуснете закуската, по-вероятно е да си платите с по-високи НПУ, следователно това води до следобедно и след вечерно натъпкване. Въглехидратите отключват повишаването на серотонина,-стабилизира настроението този хормон, намалят НПУ.

Отричайки глада си, се борим срещу природата си. Невъзможно е. Храната ни обсебва постененно и започва въглехидратно тъпчене.

 

Как да сме сигурни, че си набавяме всички витамини и минерали? Колко разнообразна трябва да е храната?

Добре е да приемаме даден суплимент-хранителна добавка само след определени стойности на лабораторни показатели, безразборно приемане на витамини на хаос е подкрепа на фармацевтичен бизнес основно. Може да имате нужда от Vit B или Mg , но може и не – и да предозираме.

 

Има ли храни, които е добре хората да спрат да консумират?

Категорично не. Много моди – високопротеинова, нисковъглехидратна , безглутенова…., бебетата не пият вода .Абсурд и то пълен.Моят отговор е простичък. Винаги уча на това пациентите си.  Има ли я една храна в природата, годна ли е за човек, трябва да се яде . Няма салам, кашкавал, бонбон- значи не се яде. Ако въглехидратите в една диета са недостатъчни, тялото ще прояви творчество. Протеините от мускулите ще се разпаднат и ще генерират, под формата на Glu. Но това е като да вземеш дърво от скелето на къщата си, за да има гориво в камината. Дървото ще изгори, ще има тялото гориво, но това ще коства висока цена. Вие губите скелето на тялото.

Високопротеиновата диета е скъп вид дизел гориво, пред къщата има купчина с дърва, с която да изградите къщата си. Ако Вие използвате постоянно купчината с дърва за огън на открито, вместо ремонт на дома си, вие си оставате със слабо скеле. Човек се нуждае от енергия, енергията идва от храната. Просто е!

 

Може ли да ни разкажете малко повече за това как да подобрим имунитета си, тъй като това е изключително важна тема по време на сезона на вирусите и грипа?

Имунната система –ТОВА Е утвърден механизъм, формиран през дългите години на човешката еволюция. Той предпазва тялото от външни вредните влияния. Основната функция на имунната система е да разпознава, унищожава и премахва всички чужди агенти от тялото. Например при:

  • Стрес и нестабилна психика
  • Бърза умора  и  Хронична умора
  • Сънливост или безсъние
  •  Болки в главата, в мускулите и ставите.

АКО не обърнем внимание на тези симптоми, следва безкрайно боледуване. Поредната инфекция ни поваля, още преди напълно да е отшумяла предходната.. Ако искате да сте здрави, променете начина си на живот. Не се излежавайте на дивана гледайки телевизия, а се занимавайте със спорт, прекарвайте по-дълго време на чист въздух. Стресът е основният враг на имунитета Разбира се, трябва да започнем с храненето. Най-важните за имунната система са витамините A, B, C, D, Е, PP; Почти цялата растителна храна, особено жълта и червена (моркови, червен пипер, пъпеш, домати, тиква) съдържа бета-каротин, който в организма се превръща във витамин А. Витамин А и каротините са отговорни за адекватната имунна реакция към нахлуващия чужд агент. Всички познават основните източници на витамин С – касис, шипка, цитрусови плодове, магданоз, кисело зеле, лимон.

Дефицитът на този витамин намалява скоростта на производство на антитела, а адекватният му прием с храната е гаранция за производството на пълноценни имунни клетки. Витамините от група B се съдържат в слънчогледовото семе, пълнозърнестия хляб, ядките, елдата, бобовите растения, покълналите зърнени храни, гъбите и сиренето. Много ядки, семена и покълнали зърна съдържат витамин Е – антиоксидант, който предпазва клетките от увреждане. Друг източник на витамин Е е нерафинираното растително масло. Минерали -Селен, цинк, магнезий, калций, желязо, йод, манган.

Лидер по съдържание на минерални вещества от растителните продукти са ядките, бобовите растения, семената, пълнозърнестите храни, както и какаото и горчивия шоколад. Природните продукти и натурални средства, повишаващи имунитета включват: ехинацея, женшен, чесън, пчелни продукти, женско биле, лимонена трева и много други. Като имуностимуланти се изполват също множество билкови настойки, отвари и чаеви смеси.Физическите упражнения са изключително полезни: гимнастика, аеробика, фитнес, джогинг, плуване, дълги разходки, тренажор. ВАЖНА Е И РелаксацияТА-ИМАЙТЕ 10 МИН СЛЕД работа ,легнете на дивана, затворете очите си и се опитайте да мислите за нещо приятно, дишайки дълбоко и равномерно. Можете да включите лека музика. Медитацията премахва умората натрупана през деня и не позволява на стреса да победи имунната система.

 

Има ли хранителни добавки, които е важно да включим в хранителния си режим?

НЕ мисля ! Всяка добавка се приема с дадена цел – да подобри или излекува нещо, няма как да е общовалидна. Ако е подходяща за всички, то и ползата от нея би била еднакво никаква !всеки е индивидуалност инуждите са индивидуални!

 

Разкажете ни малко повече за детокса? Какво представлява? На колко време е добре да се прави?

Добре вие имате ли баба или дядо, които да са правили детокс. Не, нали? Само постенето и то не е същото, оправдано е с религиозна цел. Дали са били по- глупави от нас? Едва ли. По- здрави са били и по работоспособни .

Сегашният детоксикиран човек е наполовина здрав. Детокс – почистват кръвта и премахват вредните токсини от тялото. Звучи обещаващо, но не е съвсем ясно как точно се случва това,Какво е детокс диета?-общо са краткосрочни, целящи да отстранят вредните вещества и токсините от тялото.

Най- често срещаната детокс диета включва период на гладуване, последван от прием на плодове, зеленчуци, плодови сокове и вода. Често детоксикиращите режими включват билки, чайове, хранителни добавки и препарати за почистване на дебелото черво. Детокс диетите рядко посочват специфичните токсини, които премахват. Нашето тяло има способността да се изчиства по естествен начин от повечето токсини чрез черния дроб, изпражненията, урината и потта.

Това, което можем да направим е да подпомогнем работата на черния дроб в бробата с токсините, но диета със сокове и вода не допринася за това. По-благоприятно и по-ефективно е спазването на балансиран хранителен режим. Някои хора съобщават, че се чувстват по-концентрирани и енергични по време и след детокс диетата.

Нека не забравяме, че това подобрено състояние може да се дължи на елиминирането на преработени храни, алкохол и други нездравословни вещества от дневното ви меню, а просто с факта, че приемате по-малки количества вредна храна.

 

Какво са антиоксидантите и от кои храни човек може да си ги набави?

Антиоксидантите са вещества,които произвеждаме в тялото или биват приемани с храната и те защитават клетките от увреждания, причинени от оксидативния стрес. Образуването на оксидативен стрес се дължи на свободни радикали, възникващи под действието на кислород в човешкото тяло. Оксидативният стрес е отговорен за повечето от съвременните заболявания. Преди всичко започвам с това, че образуването на свободни радикали е естествен процес в хода на обмяната на веществата, който при добро здраве и пълно функциониране на клетките се балансира чрез различни механизми в тялото. Проблемът идва, когато организмът ежедневно е подложен на въздействието на редица външни фактори като замърсяване на въздуха, цигарен дим, токсини и химични съединения в храната, водата и препаратите, стрес и прекомерно трениране.. Едни от най-силните антиоксиданти, които клетката използва, са витамин Е и С, коензим Q10, както и съединения от групата на фитохимикалите като полифелоли и каротеноиди. За оптимален ефект е важна комбинацията на различни антиоксидативни вещества.

Витамин Е Витамин Е се съхранява в черния дроб и е безопасен дори при висок прием. Витамин Е се намира в растителните масла, особено пшенични зародиши, слънчогледово и рапично олио. Други добри източници са зеленолистните зеленчуци, ядките, авокадото, слънчогледовите семки, манго и киви.

Витамин С Витамин С или аскорбинова киселина е водно разтворим витамин с антиоксидантни свойства. Въпреки огромната му важност, тялото не произвежда витамин С само. Тъй като е водноразтворим, витамин С не се съхранява в организма и трябва постоянно да се набавя чрез консумацията на свежи храни. Всички плодове и зеленчуци съдържат витамин С. Богати източници са цитрусовите плодове, чушките, ягодите, малините, къпините, доматите, броколите, листните зеленчуци, картофите и пъпешът.И нтересен факт е ,ч е има зеенчук , който е по-полезен ферментирал откколкото пресен и това е зелето.

Коензим Q10 Коензим Q10 се произвежда от тялото трифосфат). Тялото ни пеоизвежда коензим Q10 естествено, но с напредването на възрастта производството намалява и е добре да с и го набавяме екзогенно Другата му решаваща роля е да служи като антиоксидант и да предпазва клетките от оксидативни увреждания.. Приблизително 90% от клетъчната енергия се произвежда с помощта на коензим Q10. Всички животински органи, като сърце, черен дроб и бъбреци са особено богати на коензим Q10. Други добри източници са червеното месо, мазните риби и фъстъченото масло.

 

Кои са различните видове мазнини, къде най-често се срещат и кои трябва да избягваме?

Мазнините са необходими. Най – общ бих ги разделила на полезни и неполезни .Полезна е мазнината по пържолата , мазна риба , мазнина в салатите е задължителна -било зехтин или олио. НЕПОЛЕЗНА ако ме питате – по – добре лъжица мас отколкото кроасан с маргарин !

 

За да обобщим темата – защо е важно човек да обръща внимание на здравето си?

ЗАЩОТО ТОВА Е БЪДЕЩЕТО – ПРЕВЕНЦИЯ. ЧЕСТО РЕЖИМЪТ, ЗА ДА Е ЗДРАВОСЛОВЕН ЩЕ ИЗКЛЮЧИ ЛЮБИМИТЕ ВИ СИРЕНА НАПРИМЕР ИЛИ ЩЕ ВКЛЮЧИ РИБА 2-3 Х СЕД, НО СМЯТАМ Е ПО-ДОБРИЯТ ВАРИАНТ ОТ ТОВА ДА ИМАМЕ ЛЕКАРСТВО З А РР, ХОЛ, ПИКОЧНА КИСЕЛИНА ИЛИ ИНСУЛИНОВА РЕЗИСТЕНТНОСТ.

„НА ВСЕКИ МОЖЕШ АД ПОКАЖЕШ ВЕРНИЯТ ПЪТ , НО НЕ ВСЕКИ ЩЕ ПОЕМЕ ПО НЕГО“

Конфуций